skriva för att lära – en användbar skrivhandbok
Nu går det här speciallärarprojektet in på sista rycket. Jag håller medvetet det här neverending akademiska läsandet och skrivandet utanför bloggen men så dyker en pärla upp som tål att tipsa om för alla som gillar texter. Olga Dysthe är en guru i pedagogiksammanhang och hennes Det flerstämmiga klassrummet har jag använt som inspiration många, många gånger. Givet var då att Skriva för att lära skulle vara en lärobok helt i min smak.
Dysthe, Hertzberg, Lökensgard-Hoel (2011) ger handfasta råd kring akademiskt skrivande som passar utmärkt att ta till sig när man skriver andra sorters texter också. Mycket strukturerat och pedagogiskt (fattas väl annat) beskriver författarna strategier för hur man kan attackera en skrivuppgift genom att noga reflektera över textens olika nivåer, strukturer och hur man kan anpassa sitt skrivande utifrån syfte och mottagare.
Som ni märker så närmar sig den här texten något helt annat än ett blogginlägg så jag ska ge mig här. Lättar upp mitt torra boktips med ett litet fnissavslut. När jag sökte på Adlibris för att hitta länk till den här handboken så fick jag också den här finingen som förslag:
Leave a Comment