Under hela min studietid har jag medvetet hållit undan fackböcker som vänder sig till lärare här på bloggen, mest faktiskt för att hålla bloggen som en fredad zon för studierelaterat snack. Nu när den tiden är avklarad så kommer det nog att dyka upp en och annan text om jobböcker här, mest för att jag själv snabbt ska kunna hitta tillbaka till det jag läst (och minnas, jag skriver för att minnas). Hoppas ni har tålamod med det och bara scrollar förbi allt det som är ointressant. I skolverkets
Forskning för klassrummet (länk till nedladdning)
finns en riktigt bra bild över vad inkludering i skolan innebär och inkludering har varit mode-ordet i skolans värld under ett antal år. Glappet mellan de professioner som arbetar med att kartlägga och utreda elever i svårigheter och de pedagoger som ska göra’t, dvs organisera och genomföra verksamheter där optimal inlärning kan ske, har ofta varit stort. Jag själv visste ofta precis vad som behövde göras för att optimalt inkludera elever med både fysiska och neuropsykiatriska funktionshinder men det är inte så jämrans enkelt att få till praktiken.
I det sammanhanget kan en bok som David Mitchells
Inkludering i skolan vara mycket användbar. Ska man beskriva den med några få ord så kan man säga att den är en snabbkurs i olika metoder man kan använda för att skapa bra inlärningsmiljöer på organisations, grupp och individnivå. En crash-course i undervisning, typ. Jag använde medvetet ett engelskt ord här, bokens innehåll är skrivet av en nya zeeländare och det mesta som refereras till är forskning från den engelskspråkiga världen. Finland har kommit med på ett hörn på slutet men annars är det anglosaxiskt alltsamman.
Mitchell utgår från evidensbaserad forskning och han har sorterat upp de olika metoderna utifrån den grundsyn på inlärning som ligger till grund. Styrkan med boken är hans sätt att beskriva de olika metoderna där han har samma struktur i sin text oavsett strategi. Underrubriker som alltid finns med är: strategin, idén bakom strategin, i praktiken, bevis, risker, sammanfattning och fler lästips. Mycket lättnavigerat och tydligt. Samtidigt så blir en bok där man presenterar 27 olika strategier på 350 sidor av naturen kortfattad och lite grund, bra då att lästipsen finns där för den som vill fördjupa sig i forskningen bakom.
Jag kan tänka mig att kopiera upp vissa kapitel och använda som diskussionsunderlag tillsammans med lärare, jag kan också tänka mig att de inledande kapitlen faktiskt kan fungera som läsning för outbildade lärare för att tydligt sätta fingret på vad inlärning faktiskt är, hur man optimerar förutsättningar för god inlärning och hur man utvärderar sin verksamhet.
Lotta Kühlhorns vackra omslag till boken speglar innehållet väl, det visar en traditionell tegelskola med det obligatoriska äppelträdet utanför. Klockan är åtta och dörrarna slås upp och visst är det här inte den mest moderna bok jag läst om undervisning, men den är praktisk och handfast. Med en nypa salt (allt verkar gå väldigt enkelt och på räls om man ska tro författaren) så kan man säkert hitta mycket matnyttigt i Inkludering i skolan.
Leave a Comment