vinterolyckan – vi skriver vidare
Sedan berättar paren om sina bilder, jag samlar in dem, blandar och lägger dem med bilden uppåt. Vilken bild hörde till vilket elev-par? Och i vilken ordning ska de ligga för att vi ska kunna få till en actionberättelse om ett vinteräventyr? (Och nej, för eleverna är ord som äventyr inte alls självklara, precis som jag råkade säga toalettbesök. Vadå? Vad sa du fröken?)
Vi hjälps åt och sedan berättar jag utifrån bilderna, jag är noga med att väva in de årstidsspecifika orden som vi tränat på under tidigare veckor och jag överdriver dramat med kälken en smula … Sedan kör vi en favorit i repris och använder bilderna för att skriva varsitt äventyr i jag-form. Just den här veckans elevexempel är alla skrivna av elever som håller på att lära sig svenska och är man intresserad av att undersöka språkutvecklingen hos en enskild elev så är en portfolio med texter skrivna, en varje vecka, helt otroligt spännande att kika på. Om någon som läser är nyfiken på elevernas (och mitt) arbete med skrivande i 1B så finns förresten alla inlägg taggade med lärartankar.
Leave a Comment