vi skriver vidare – glad och ledsen
Tänka sig vad man kan göra med en stor påse mc-donaldsdjur i en skola. De kan plockas fram i de mest skiftande uppgifter och idag var det dags att jobba med skrivandet ännu en gång i klass 1. Eftersom tema känslor är högaktuellt så blev det så att vi satte oss i ringen på mattan och i min påse hade jag en zebra. Vi samtalade om vad som skulle kunna göra zebran riktigt ledsen och rädd och vad skulle göra den lycklig och glad?
Efter det var det dags att tömma ut påsens innehåll på mattan, alla barn valde ett gosedjur och så fick de skriva en text om vad som gör just den här gosisen ledsen och rädd och vad som för den lycklig och glad. Vi tränar på att få till meningar med stor bokstav och punkt, att använda mellanrum mellan orden och att så mycket som möjligt använda små bokstäver. För många går det riktigt bra så här i mars, andra har utvecklats mycket men är inte riktigt där. Alla skrev en text och alla tyckte uppgiften var spännande – lust att skriva är liksom en av förutsättningarna för att det ska bli ett skrivsug. På fredag ska vi gå på teater för att se en pjäs om känslor och nästa veckas uppgift knyter förstås då an till det. Jag hoppas att vi får fotografera på pjäsen – bildstöd och elevnära uppgifter är absolut nödvändigt för många av eleverna.
vilken trevlig övning!
Tar man fram gosedjuren så brukar det alltid bli bra!
Kul uppgift att skriva om djuren! Jag har fått inspiration av att gå på bokprovning med barnboksinstitutet igår.