klassikertema i fyran – mossigt eller?
Nu är det vecka tre på vårt klassikertema i årskurs fyra och det är dags för Robinson. Daniel Defoes berättelse från 1719 ska inspirera dagens barn att skriva en egen realistisk fantasi i jagform. För två veckor sedan började temat med att alla valde en klassiker återberättad av Maj Bylock och de allra flesta har nu läst klart sin bok. Under tiden har vi arbetat med karaktärer, miljöer och handling, läst utdrag ur Tom Sawyer och jobbat med gammaldags ord, sett på filmbearbetning av klassiker och återberättat. Nu är det dags att skriva. I skrivsjoket ska några minilektioner om skrivregler och variation i början av meningar smygas in men jag är mest nyfiken på var eleverna hamnar, en öde ö eller någon annanstans?
Diskussionen har gått fram och tillbaka kring vad man ska välja för böcker för att få eleverna att läsa. Mitt recept är att ha mycket högläsning – just nu Skattkammarön, avsätta tid för egen tystläsning i skolan, aktiva biblioteksbesök, bokvagn i klassrummet med varierat utbud, jobba tematiskt utifrån skönlitteratur och väva in andra svenskuppgifter, boktipsa i form av bokblogg och skapa utifrån böcker och …
Ett är säkert att klassikertemat har stimulerat både killar och tjejer att läsa! Snart kommer reklamfilmer för klassiker på en blogg nära dig 🙂
Nej, inte mossigt.
Nej, faktiskt inte. Tidlösa äventyr är just tidlösa!
Så himla bra! Önskar jag hade haft sådana lärare när jag gick i fyran. Hoppas eleverna uppskattar det.
Tack, det är drag kring klassiker och området gillas av både eleverna och mig.
Läser Heidi högt hemma nu. Jag fascineras av att klassikerna håller. Trots ålderdomligt språk och långsamt drama. Förritiden är intressant och dessutom uppskattas det att boken är "världsberömd".
Maj Bylocks återberättade klassiker är förkortade på ett helt ok vis utan att språket utarmats för mycket.
Bra tips. Ska kolla upp dem!
🙂