Jag är alltid sugen på att fylla på min kunskapsbank och såklart är det svenskdidaktik som lockar om jag får välja helt själv. Under julledigheten läste jag Explicit ordundervisning av Maria Lim Falk och Tomas Riad, hög tid att skriva några rader om den alltså.
I boken får man en gedigen genomgång kring ordkunskap, hur inlärningen av ord går till och ordförrådets betydelse för läsförståelse. Extra intressant var det för mig att fundera över implicit och explicit inlärning och undervisning. Jag, liksom många lärare har en bild av vilka ord som eleverna kan och blir därför lite slarviga med att skapa strukturerad explicit undervisning som stödjer elevernas utveckling av ord- och begreppsförråd. I den här boken beskrivs ett arbetssätt som prövats med äldre elever (gy) och främst med andraspråkselever.
Termen som de använder i boken är en ordsatsning och de beskriver hur man arbetar med en ordcykel i taget. De aktuella orden väljs ur alla tre kategorier ord: allmänspråkliga, fackord samt allmänakademiska ord och sedan arbetar man systematiskt med orden enligt genrepedagogiska modeller. Med början i en kontext så väljs de ord och begrepp som är cykelns ut och sedan bearbetas deras betydelse, stavning, grammatiska böjningsformer och användning, orden tränas och förhörs. Detta sker i alla skolans ämnen och på alla kurser i gymnasiet. Författarna menar att ett systematiskt arbete med ordundervisning leder till både en ökad måluppfyllelse och leder till ett kollektivt lärande både för elever och lärare.
Jag funderade på hur man skulle kunna tillämpa den systematik som beskrivs i boken på de stadier där jag verkar. Jag tänker mig att den här sortens arbete borde gynna väldigt många elevgrupper också på låg och mellan. De som är i språklig sårbarhet och de som har språkstörning eller olika utmaningar i form av NPF gynnas generellt ofta av att undervisningen är tydlig och att så lite som möjligt tas för givet. All språkutveckling gynnas ju av att man får möjlighet att möta ord och begrepp fler gånger än en och särskilt utvecklande är det att möta dem, och använda dem i flera olika sammanhang. Jag ska grunna lite till och se hur jag kan inspirera kring den här boken, det väcks intressanta tankar att klura vidare på. För alla de som arbetar i högstadiet eller på gymnasiet så är det här klockren fortbildningsläsning.
https://www.nok.se/titlar/laromedel-b2/explicit-ordundervisning/28a70d9c-8b55-4a02-a6bf-a0d1ecc25773
Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.
Δ
Välkommen hit!
Jag är en bokbloggande speciallärare som läser, skriver och lever.
Och dagarna går.
xr:d:DAF_ZSBbnns:80,j:7390829468128082314,t:24032214
Den här bloggen innehåller kakor. När du klickar dig vidare så accepterar du också att kakor hamnar på din dator, surfplatta eller mobiltelefon.
Leave a Comment