grodan och räven – en passande bilderbok när man vill befästa ljudet g!
På vårkanten är det aktuellt att arbeta med grodan och grodans livscykel i årskurs 1. Vi jobbar kring bokstaven G och jag måste lägga extra krut på hur ljudet skiljer sig från K, flera av elevren har svårt med ljuddistinktion och när man jämför måste jag hitta arbetsområden sär man kan få tillfälle att bearbeta ljuden. För ett par veckor sedan jobbade vi med katt och vad katten kan, nu är det dags för grodan och grodans vänner. (v – f är också ett problematiskt ljudpar). Så först läste vi Grodan och räven, tittade noga på bilderna och pratade om både handling, känslor och budskap. Nästa lektion var det dags att återberätta.
Vi läste igen och sedan var det dags att ordna de sex bilderna i kronologisk ordning. Först tillsammans på mattan och sedan på egen hand. Fokus på orden, först, sedan, till sist. I den lilla gröna boken skull bilderna sättas i ordning och klippa, ordna och limma in var tillräckligt utmanade för den lektionen. Sedan är det dags att skriva. Fokus inkodning, mellanrum mellan orden och punkt sist. Utvecklingen i små steg mot en funktionell läsning och skrivning fortsätter.
Leave a Comment