lyckan är en bokstavslåda och en kartong flanobilder
Fattar ni vilken present jag fick av en arbetskamrat. Två kompletta lådor köpta på loppis. Bliss!
Nu är bilderna på utsidan mycket tidstypiska från tidigt 50-tal och inte passande i dagens skola så jag har inte locken framme, men innehållet! Ingrid Vang Nyman har illustrerat och de hör förstås till Nu ska vi läsa som kom under de första åren på 50-talet och som var den dominerade läsaran under det decenniet. Det kan hända att jag just köpte ett exemplar av läseboken som hör till … Den som jag själv lärde mig att läsa i i fyraårsåldern. Det var förresten min kusin Bengt-Åkes som jag fick ärva. Den är så trasig och målad i så jag var tvungen att kika på bokbörsen.
Idag besöker skolinspektionen vår skola för att syna undervisning och måluppfyllelse. Jag hoppas att de kan se vår fina nyrenoverade skola som byggdes tidigt 1900-tal som en plats fylld av undervisning som bygger på beprövad erfarenhet, kreativitet och den allra senaste forskningen om flerspråkighet. Just i mitt klassrum har det det senaste varit väldigt low-tech, inga möbler och ingen IT-utrustning betyder att man plockar fram bokstavslådor och flanotavla. Har man bara sen en matta och en gitarr också så kommer man långt …
Jag arbetar alltid mycket intensivt i början av höstterminen för att hjälpa några elever att befästa sambandet mellan fonem – grafem och vi behöver träna mycket. Jag använder mig av flera olika metoder i läsinlärningen för att nå så många elever som möjligt men varje pass innebär inkodning – skrivande på ljudens grund. Eftersom flera elever har svag motorik och det knölar till sig med att forma bokstäver så jobbar jag med bokstavskort på olika sätt. Då kan vi koncentrera oss på att skriva ord (finmotoriken och pennan får komma vid ett annat tillfälle).
Vi sorterar flanobilder utifrån initialljud. Påsen bakom innehåller mina gosedjur 🙂 |
Bokstavspärlor är perfekta för motorik och inkodning. |
Lite iPad med hörlurar smyger sig faktiskt in – Bornholmslek. |
Något modernare bokstavslådor, sådana som jag minns från 70-talet får eleverna jobba med. Tur att jag har kollegor som sparar både det ena och det andra i sina gömmor. Tack M-L som lånat ut. |
Funkar det då? Lär de sig?
Svar: ja. De har förstått principen för läsning och skrivning redan nu, automatiseringen jobbar vi vidare på och det behöver träning och träning och träning i kombination med goda strategier.
Come On Skolverket – syna gärna vår hand! Inget bluffande här!
underbart!