aktiv läskraft – Barbro Westlund
Aktiv läskraft är läsförståelsegurun Barbro Westlunds nya begrepp som hon vill lansera i diskussionen om hur elever kan utbildas till goda läsare. För er som hängt med i debatten så har Barbro Westlund varit mycket kritisk mot ”en läsande klass” som hon menar tränar eleverna på att att använda lässtrategier på ett automatiserat sätt. ALK – att bli en reflekterande och kompetent läsare – handlar om så mycket mer.
Westlund påminner oss som läser om att läsning är en komplex förmåga och att den hänger tätt samman med språkförmåga. Läsningen består av en teknisk del (avkodning) som är nödvändig att befästa under de första åren i skolan och läsförståelse som man behöver tränas i under hela skolgången. Motivation och lust är viktiga komponenter och den metakognitiva förmågan hos eleverna är en nyckel till framgång. Hon påminner om att läsande och skrivande utvecklas i alla ämnen och att alla lärare på en skola måste arbeta systematiskt och aktivt med elevernas litteracitet.
Westlund har med sin nya serie om läsförståelse utgått från den numera klassiska Att undervisa i läsförståelse (2009) som jag skrivit om här på bloggen felar gånger tidigare. Den teoretiska grunden är densamma men i den här nya serien har evidensbaserade undervisningsmodeller speciellt anpassade till olika åldrar tillkommit. Jag har läst boken som handlar om hur man kan tänka och arbeta med elever i mellanåldrarna, det finns en bok som vänder sig till lågstadiet och en annan som vänder sig till högstadielärare och jag kan tänka mig att det här är utmärkta böcker att använda i fortbildning av en personalgrupp, på grundutbildning på lärarprogrammen eller i enstaka arbetslag där behov finns att stärka kunskapen om hur man utbildar starka och självständiga läsare.
Precis som i tidigare böcker så är Barbro Westlunds styrka att hon på ett tydligt och lättfattligt sätt knyter samman teori och praktik, det presenteras många olika undervisningsmodeller och hon understryker hela tiden lärarens möjlighet att göra skillnad. Oavsett elevernas socioekonomiska bakgrund, föräldrastöd eller hemspråk så kan alla elever utveckla en god läsförståelse.
Hela min bok är full av hundöron och snart blir där klotter i den också, jag skulle vilja sätta fart direkt! Inspirerande och handgriplig, tydlig och fullmatad med referenser för fortsatt läsning. Så ska det se ut!
många klasser räknar sidor, inte så mycket reflexion
Det är ett exempel som Westlund tar upp, läsflyt med automatiserad avkodning är viktig men reflektionen är nödvändig.