isporten – nybörjarfantasy
Isporten – Mörkt vatten är den första delen i en nybörjarfantasy-serie som utspelar sig i Frillesås. Det ska bli, om jag förstått rätt, fem delar och Jonna Berggren använder den nästan hela den första boken till att introducera miljöerna, karaktärerna och det kommande äventyret.
Milo är ny i klassen i skolan i Frillesås och där möter han Jamina. De blir goda vänner och de förstår, med hjälp av klassmorfar Ismail, att de har något som binder dem samman. Allteftersom vardagen rullar på och vintern närmar sig så inser vi som läser och barnen själva att de har särskilda förmågor. De samlar också på sig magiska föremål och när Ismail inviger dem i hemligheten om Isriket förstår de att de med mod och listighet kan bli de som räddar hela riket. Ute på den ödsliga heden finns stenportalen och i slutet av Mörkt vatten närmar sig de två barnen det som blir resan till en annan värld.
Nu väntar de bara på att det skall börja snöa, det är då portalen öppnas!
Isporten – Mörkt vatten är del av satsningen som Olika förlag ger ut för bokslukaråldern. Jag hinner inte hänga med allt för flitigt i nyutgivningen så mina tankar om texten får bli utifrån min yrkesroll som speciallärare med inriktning läs- och skrivutveckling. Det finns nästan inga fantasyböcker som nybörjarläsarna älskar så mycket som Tam-serien. Kanske kan man leda vidare de läsarna till serien om Isporten men jag är lite tveksam om de kommer att nappa. Isporten är en ren kapitelbok utan illustrationer och om barn som har det lite knöligt med läsningen ska orka läsa vidare så måste det finnas ett driv i berättandet från första stund. Jag tycker att det blir lite för omständligt ibland och att det ”vanliga” livet i skolan och hemma får ta för mycket plats. Jag hade gillat om naturen varit ännu mer ”mystisk” och besjälad, fler ting och ledtrådar hade presenterats i handlingen och äventyret hade satt fart direkt. Jonna Berggren har en fantastisk miljö i Fjärås Bräcka som hon kunde utnyttjat mer utan att för den skull sinka farten i äventyret.
Funkar den då som högläsningsbok? Kanske, jag gillar att de olika barnen ställs inför situationer som passar att diskutera i en klass men för att vara högläsning tycker jag nog att språket är för enkelt. Jag vill att det ska finnas ett genrespecifikt ordförråd som jag kan referera till (och arbeta vidare med) i de böcker jag läser högt. För år två kan den kanske funka men jag, som vill arbeta med tydliga genrer, tänker att den kan bli för otydlig som fantasyexempel. Jag vill använda texter som går att modellera eget skrivande på och då kanske den här helt enkelt är för svag.
Nu låter det som att jag inte gillade den här boken alls, tvärtom. Jag gillade mycket med den men eftersom jag är petig med vilka böcker jag använder i undervisningen så kanske den inte riktigt håller för just det. Som tystläsningsbok för många av mina elever som är i början av sin bokslukarperiod kommer den absolut att funka. Extra guldstjärna för det snygga omslaget och den turkosa färgen på kanten av sidorna. Det liknar PAX och bara det kommer att locka en hel del läsare när de ska välja ny bok i bibblan.
Ja men jag blir nyfiken, många av barnen gillar fantasy böcker.
Absolut, fantasy är väldigt populärt bland eleverna. Många kommer säkert att tycka mycket om den här serien. Just för mina elever så är den nog lite långsam tyvärr.