kom ihåg sekvensbilderna!
Då jämförde vi vantar och handskar, vi kände på olika material, funderade på varifrån ull, skinn och päls kom och tränade på höger och vänster. Sedan läste vi sagan och återberättade den med hjälp av stödstrukturen ”berättelsens väg”. Vi samtalade om budskapet och några elever hann också illustrera sin saga. Fantastisk saga att arbeta med även om vi har en snöfattig vinter här i Göteborg i år. Veckan därförinnan så arbetade vi med haren och skrev fakta om skogsharen. Nu tillbaka till skridskorna.
Eftersom det kan vara svårt att få ihop det där med en början, handling och slut så rotade jag fram de (ibland lite) bortglömda sekvensbilderna. Schubi har en fantastiskt fin box med barn i olika vardagssituationer med liten humorknorr och många av sekvenserna kan lätt kopplas till någon årstid. De som jag valde till dagens uppgift handlade således om skridskor.
Några ögonblicksbilder från dagens lektion: Vi började med att beskriva de olika bilderna i en samling på mattan, då inventerade vi ord som istapp, halka, garderob och trottoar. Sedan funderade vi på vilken ordning som bilderna skulle ligga för att berättelsen skulle ha en början, en handling och ett slut. Sedan var det dags att följa instruktionen på tavlan. 1. Vik en bok. 2. Klipp ut bilderna. 3. Klistra in bilderna i ordning i din bok. 4. Skriv en eller flera aningar till varje bild. Många, många moment i ett alltså och eleverna skrev alla på sin nivå. För en del handlar det nu om att kunna använda stor bokstav och punkt i en mening, för andra är det fortfarande nybörjarskrivande som gäller. Var och en på sin nivå – var och en nöjda med sin fina saga.
Leave a Comment