R som i Ronja
Den här november har inte varit att leka med sa min sambo idag och det är ingen överdrift. Jag får helt enkelt pigga upp mig med att blogga om ett litet läsprojekt som jag gjorde innan novemberlovet med mina elever i ettan.
Bokstaven var R och eftersom min lilla grupp behöver träna lite extra på både språket i allmänhet och ljuden i synnerhet så bestämde jag mig för att göra ett litet minitema kring Ronja. Vi började med att göra klappramsan ”Ronja rider i rasande galopp, rövarna ropar Ronja stopp!” bara som en härmramsa. Klappen som låter som en hel hjord hästar när man får till den, den tar en stund att träna in och är super för koordinationen. Sedan tittade vi noga på omslaget och gissade vad som skulle kunna finnas inuti boken. Veckans fras var ”jag ser” och vi samlade ord i en ordlista. Nästa dag var det dags att inleda med klappen igen och undersökte vi ramsan som var uppskriven på tavlan. Lyssnade efter R och ringade in och försökte förstå orden. Vem är Ronja, vad är en rövare, rasade galopp? Vad är det? Dags att titta på ett klipp:
Du har ett viktigt arbete, det är roligt att läsa hur pedagogiskt du lägger upp läs-, ljud- och skrivövningarna. Det måste vara fantastiskt att se hur barnen utvecklas.
Ett roligt och kreativt arbete som passar mig 🙂