När jag browsar genom dagens digitala morgontidningar (ja, jag har tre på sommaren, frågor på det?) så finns där en hel del spännande som ligger mig varm om hjärtat. I SvD kan jag läsa om novellens framfart, i GP är bästa Helena Dahlgrens bok 100 hemskaste recenserad och i DN handlar det om ljudböcker.
Att ljudboken numer närmast är i var läsares öra är lite överdrivet men också bland mina bekanta har ljudbokslyssnandet ökat rejält de senaste åren. Jag själv lyssnar numer dagligen på ljudböcker och ungefär en tredjedel av de böcker jag läser på ett år har jag lyssnat på. Det som var spännande med DN s artikel var huruvida det ökade ljudbokslyssnandet påverkar författarna i sitt skrivande? Kanske är det numer allt viktigare att en roman kan göra sig också som ljudbok? Storytel har det senaste börjat med specialskrivna följetonger som skall lika de tv-serier som produceras exklusivt för t ex Netflix eller HBO. Starka karaktärer, inte för komplicerad berättarstruktur och en händelsedriven handling är framgångsfaktorer för böcker som passar bra till lyssning menar Storytel.
Jag började genast fundera på mitt eget lyssnande, vad gillar jag och hur väljer jag?
För mig funkar det allra bäst att lyssna på deckare eller feelgood, böcker med lättsam ton eller spännande handling som gör att man inte tappar intresset. Jag är alltså spot-on Storytels analys när det kommer till val av bok. De böcker jag läser som kräver mer koncentration de läser jag på papper eller som e-bok och troligen kommer jag att fortsätta med det. Inte vill jag att böckerna som kräver lite mer av mig som läser skall försvinna ut i marginalen eller att författarna ska anpassa sig till det populära ljudboksmediet. Är det så att mina val av lyssning kommer att påverka hur framtida böcker blir skrivna? Troligen, det är ju en marknadsekonomi vi lever i. Just den tanken gillar jag inte, vad tänker ni andra?
Leave a Comment