steglitsan – årets första roman!
Steglitsan, Carel Fabritius |
Jag var på ett seminarium på bokmässan som ställde frågan huruvida romankonsten var död, har autofiktionen tagit död på fiktionen? Med en bok som Steglitsan så bevisas motsatsen. Romanen lever, med 800 sidor romankonst som påminner mig om Nicole Krauss eller Carl-Johan Vallgren och det känns som om Donna Tartt haft ett stort nöje av att skriva sin bok. I romanen möter vi ett myller av människor bland annat en konstkännare vid namn Horst som om målningen Steglitsan säger:
Fabritius tavla är ett skämt. Innerst inne är den ett skämt. Och det är så alla de stora mästarna gör. Rembrandt. Velasquez. Den sene Tizian. De skämtar. De roar sig. De bygger upp illusionen, tricket – men om man kliver närmare? Då faller allt isär till penseldrag. Abstrakta, mystiska. En annorlunda och mycket djupare sorts skönhet helt och hållet. På pricken och ändå inte.
Just så.
Theo sitter, som den lilla Steglitsan, fast med en kedja i sitt förflutna och jag som läser fullkomligt älskar att följa med på resan. Tycker man, som jag, dessutom mycket om konst så är det här en roman som bara måste läsas. Den har det som gör riktigt bra fiktion oslagbar: en berättelse som griper tag och som stannar kvar. Theo, liksom Dell i Richard Fords Kanada, är huvudpersoner som jag sent kommer att glömma. Dessutom är den innovativt och snillrikt komponerad, inget i den här boken har lämnats åt slumpen, det är lager på lager att upptäcka. Ett litet exempel på det: Pippa i romanen är flöjtist och därför får Vivaldis Il Gardellino avsluta den här texten.
Den här ska jag läsa! Har tyckt mycket om hennes båda andra romaner!
Gör det. Ska man vara petig så var den 150 s för lång. Annars toppen!
Jag är bara halvvägs men helt uppslukad av berättelsen.
Eller hur! Går icke att släppa!